۹ نکته کلیدی عرضه اولیه سهام استارت‌ آپ ها

هر استارت‌ آپ‌ یک کسب‌ و کار جدید است و یکی از ویژگی‌های مهم استارت‌ آپ‌ها این است که از ظرفیت رشد بالایی برخوردار هستند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ۹ نکته کلیدی عرضه اولیه سهام استارت‌ آپ ها

به گزارش واحد بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، استارت‌ آپ ها، شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای نوپایی هستند که یا در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند یا بستر فعالیت آنها با استفاده از فناوری‌های نوین شکل گرفته است. هر استارت‌ آپ‌ یک کسب‌ و کار جدید است. یکی از ویژگی‌های مهم استارت‌ آپ‌ها این است که از ظرفیت رشد بالایی برخوردار هستند.

یکی از راه‌های رونق استارت‌ آپ‌ها، ورود به بازار سرمایه است. با این حال، استارت‌ آپ‌ها مفهومی ناشناخته برای فعالان بورس بشمار می‌روند. بر این اساس، برای ورود موفقیت‌آمیز استارت‌ آپ‌ها به بازار سرمایه لازم است فعالان این بازار با استارت‌ آپ‌ های پلتفرمی، الگوی کسب‌ و کار، الگوی رشد و توسعه همچنین نگاه متفاوت به ارزش گذاری آنها در بازار سرمایه آشنا شوند.

با نگاهی به فهرست استارت آپ های موفق آمریکایی که از طریق عرضه اولیه وارد بازار سرمایه شدند، می‌توان به اهمیت این کسب‌ و کارهای نوپا در رونق بخشیدن به فعالیت‌های بازار سرمایه و توسعه این شرکت‌ها پی برد. در این میان، توجه به برخی نکات کلیدی درباره عرضه اولیه استارت‌آپ‌ها در بورس از اهمیت بالایی برخوردار است.

۱- شرایط سودآوری در زمان عرضه اولیه: سودآوری مسئله اصلی سرمایه‌گذاران نیست. سودآوری به هیچ وجه شرط لازم برای یک عرضه اولیه موفق نیست. بیشتر شرکت‌های استارت‌ آپی در زمان عرضه اولیه زیان‌ده هستند. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های فناوری‌ محور در زمان عرضه اولیه زیان‌ده بودند. به عنوان نمونه، شرکت‌های لیفت، آمازون و اوبر که از رشد بالای درآمدی برخوردارند در زمان عرضه اولیه زیان‌ده بودند و مدتی طول کشید تا رشد چندبرابری در کسب‌ و کار و قیمت سهام جربه کنند.

۲- بازار قابل دسترس بزرگ: در بررسی تمام استارت‌ آپ‌ های عرضه اولیه شده، یکی از دلایل اصلی ارزش گذاری بالای این شرکت‌ها از سوی سرمایه‌ گذاران، بازار بزرگ و قابل دسترس این کسب‌ و کارها است.

۳- تصویر برند: آگاهی از برند و موقعیت در بازار از دیگر مواردی است که سرمایه‌گذاران توجه زیادی به آن دارند. به عنوان مثال، شرکت لیفت در زمان عرضه اولیه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار را در اختیار داشت اما بیش از ۹۵ درصد کاربران بازار درخواست خودرو، لیفت را به عنوان یک بازیگر قوی در این حوزه می‌شناختند.

۴- ظرفیت افزایش درآمد: بسیاری از استارت‌ آپ ها این ظرفیت را دارند، درآمد عملیاتی را از راه‌های مختلف افزایش دهند و این نکته‌ای است که سرمایه‌گذاران توجه خاصی به آن دارند.

۵- افزایش سهم بازار: سرمایه‌گذاران همیشه در اطلاعات تاریخی شرکت‌ها به دنبال شواهدی می‌گردند که نشان‌دهنده توانمندی عملیاتی و فنی شرکت برای افزایش سهم بازار باشد. چرا که در این صورت می‌توانند امید بیشتری به آینده آن شرکت داشته باشند.

۶- افزایش پایدار کاربران گوشی هوشمند: با توجه به اینکه محصول بیشتر شرکت‌های فناوری‌ محور بصورت اپلیکیشن به بازار عرضه می‌شود، مواردی همچون ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند بین مردم و ضریب نفوذ اپلیکیشن در بین کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است.

۷- ورود به کسب و کارهای جدید: در بررسی پلتفرم‌ها و استارت‌آپ ها، همواره امکان توسعه افقی بازار بر اساس شبکه کاربران موجود و ظرفیت عملیاتی و فنی گروه، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران ارزش زیادی برای این موضوع قائل هستند.

۸- اثر شبکه‌ای: اثر شبکه‌ای از مهمترین مواردی است که سرمایه‌گذاران در بحث ارزش گذاری پلتفرم‌ها در نظر می‌گیرند. زمانی که با افزایش تعداد کاربران یک محصول به ارزش، جذابیت یا کیفیت آن محصول اضافه می‌شود، اثر شبکه‌ای رخ می دهد.

۹- نسبت P/S: یکی از نسبت‌های مهم در ارزش گذاری شرکت‌ها، نسبت P/S است که حاصل تقسیم ارزش بازار شرکت به درآمد ۱۲ ماهه است. این نسبت برای مقایسه و ارزش گذاری شرکت‌هایی استفاده می‌شود که در صنایع جوان با ظرفیت رشد بالا فعالیت می‌کنند.

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما