ادغام ها و حذفیات ساختار جدید وزارت صمت

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با بیان اینکه دفتر مدیریت، تامین و تنظیم بازار و دفتر پژوهش و فناوری در تمام دفاتر پخش شده، گفت: مرکز برنامه ریزی دخانیات با دفتر صنایع غذا و دارو ادغام شده و مرکز ملی فرش نیز به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتقل خواهد شد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ادغام ها و حذفیات ساختار جدید وزارت صمت

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، اخیرا از ساختار جدید وزارت صمت رونمایی شده که در آن برخی معاونت‌ها حذف و برخی ادغام شدند.

در این رابطه مهدی نیازی ، در پاسخ به سوالی درباره حذف مرکز ملی فرش از ساختار جدید وزارت صمت، گفت: مرکز ملی فرش قرار است به وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی واگذار شود. البته صنعت فرش همچنان زیر نظر دفتر صنایع نساجی در وزارت صمت خواهد بود. فرش دستباف ممکن بود جزو ماموریت‌های اصلی وزارت صمت نباشد و مورد غفلت قرار گیرد. همچنین اکوسیستم صنایع دستی با اکوسیستم فعالیت‌های صنفی و صنعتی همخوان نیست.

تنظیم بازار و فناوری پخش شد

وی همچنین از ادغام مرکز برنامه ریزی دخانیات با دفتر صنایع غذا و دارو خبر داد و گفت: مرکز تنظیم بازار گذشته هم در ساختار وزارت صنعت نبوده و حالا هم این فعالیت به دل تمام فعالیت‌ها منتقل شده است. بنابراین برای مثال بازار خودرو، لوازم خانگی، پوشاک و غیره هر کدام در دفتر خودشان مدیریت می‌شود. به طور کلی دفتر مدیریت، تامین و تنظیم بازار و دفتر پژوهش و فناوری در تمام دفاتر پخش شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه با اشاره به دو رکن هماهنگی در ساختار جدید، گفت: رکن داخلی معاونت‌ها که بسته به موضوع، هماهنگی با دستگاه‌های داخلی و بیرون وزارتخانه را انجام می‌دهد. رکن دیگر هماهنگی در سطح بین المللی است که ارتباط با سایر کشورها را مدیریت می‌کند. این نقش پشتیبانی به سازمان توسعه تجارت واگذار شده است. بنابراین صادرات در حیطه فعالیت دفاتر تخصصی است. اما اگر دفتر نیاز به پشتیبانی در ارتباط با خارج از کشور داشته باشد، سازمان توسعه تجارت موظف به انجام این پشتیبانی است.

سازمان‌های استانی باید پاسخگوی مردم و بنگاه‌ها باشند

به طور کلی به گفته وی ستاد وزارتخانه متولی سیاستگذاری رشته فعالیت‌ها است، باید پاسخگوی رشته فعالیت‌ها باشد و اهداف را محقق کند. سازمان‌های استانی نیز باید پاسخگوی مردم و بنگاه‌ها باشند. بنابراین در تمام فرآیندها و خدمات وزارت صمت بازنگری بنیادین می‌شود. برای مثال از این به بعد در ستاد وزارتخانه ارائه و صدور مجوز انجام و سرویسی به بنگاه‌ها داده نمی‌شود، بلکه این وظیفه به سازمان‌های استانی منتقل شده و وزارتخانه فقط از آنها پشتیبانی می‌کند. با همین منطق دفتر مقررات صادرات و واردات نیز به سازمان توسعه تجارت منتقل شده است.

صنایع ورزشی و خلاق چیست؟

نیازی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دفتر جدید صنایع ورزشی و خلاق گفت: این دفتر صنایع فرهنگی را نیز در خود جای داده است. همچنین در حال حاضر صنایع ورزش تقریبا کاملا وارداتی است و تولید داخل بسیار محدود است. چون این موضوع ریشه فرهنگی هم داشت در تولید این محصولات، مزیت، پتانسیل، امکان صادرات و مدیریت واردات وجود دارد، مقرر شد بر صنایع ورزشی تمرکز شود. همچنین صنایع دیگر مانند اسباب بازی که جنس خلاقانه و آینده نگر دارند، در این حوزه مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی همچنین درباره تاکید وزارت صمت بر معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات گفت: صنایع های‌تک، فناوری‌های پیشرفته و انقلاب صنعتی چهارم در این حوزه دیده می‌شود. همچنین نیروهای تحصیلکرده جوان و نخبه نیاز به ظرفیت برای فعالیت دارند، چرا که انگیزه آنها در کارخانه‌های معمولی محقق نمی‌شود. البته هنوز هدف های کمی از این حوزه تشریح نشده و هنوز در حال برنامه‌ریزی رشته فعالیت‌های آن‌ هستیم.

برنامه ویژه برای توسعه صادرات لوازم خانگی

وی از جمله اهداف در حوزه لوازم خانگی برای سال ۱۴۰۱ را توسعه صادرات و تامین بازار داخل عنوان کرد و گفت: با توجه به ممنوعیت واردات، پتانسیل جهش تولید وجود دارد که البته تا حدودی هم در سال های اخیر محقق شده است. امیدواریم در کنار افزایش تولید، با افزایش سرمایه گذاری‌ها، شاهد جهش صادرات هم باشیم.

به گفته این مقام مسئول به طور کلی برنامه‌های وزارتخانه در پنج سطح دنبال می‌شود. سطح اول برنامه‌های کوتاه مدت با افق شش ماهه شامل سه حوزه تنظیم بازار، توسعه صادرات و رفع موانع تولید است. لایه دوم برنامه‌های بخشی مانند برنامه ریزی در صنایع مختلف از جمله خودرو، پوشاک، معدنی، ماشین آلات و غیره است. لایه سوم برنامه‌های استانی و شهرستانی است که برای هر شهرستان هدف‌گذاری اشتغال با توجه به مزیت‌ها، رشته‌های فعالیت تعیین خواهد شد. لایه چهارم برنامه‌های بین الملل است که در آن مشخص می‌شود در مراودات با هر کشوری چه ساختار، قاعده و هدف گذاری باید رعایت شود. لایه آخر برنامه‌های تحولی است که از جمله آن همین اصلاح ساختار وزارتخانه بوده است.

کلیات ساختار جدید صمت

نیازی درباره کلیات اصلاح ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ساختار وزارت صمت بعد از ادغام، فقط تجمیع شده بود و در سال‌های اخیر هم شرایط اصلاح آن فراهم نشد. اما منطق حاکم بر ساختار جدید این است که تمام موضوعات مرتبط با هر فعالیت در دل همان فعالیت وجود داشته باشد. همچنین مدیریت میانی و دفاتر عمومی حذف و کوچک شده تا به لحاظ عملیاتی چابک تر شود.

وی با اشاره به طبقه بندی تمام فعالیت‌های مرتبط با وزارت صنعت در پنج طبقه، اظهار: گروه اول فعالیت‌هایی است که با مصرف کننده ارتباط دارد. این گروه شامل صنایع مصرفی یعنی دفتر پوشاک و نساجی، لوازم خانگی، غذا و دارو، نوشت افزار و چاپ و صنایع ورزشی و خلاق است.

به گفته این مقام مسئول گروه دوم فعالیت‌های است که جنس زیرساختی دارند که تحت عنوان معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات فعالیت خواهد کرد. زیرگروه این طبقه شامل تجهیزات برقی و الکترونیکی؛ تجهیزات کشاورزی، معدنی و راهسازی؛ نرم افزار؛ تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است. معاونت بعدی، یعنی صنایع حمل و نقل متفاوت از سایر معاونت‌ها و شامل سه دفتر صنایع خودرو؛ صنایع دریایی و ریلی؛ صنایع هوایی است.

سهم ۵۰ درصدی خدمات از تولید ناخالص داخلی

وی با بیان اینکه یک معاونت وابسته به صنایع زیر زمینی و منبع پایه که استخراج و فرآوری آنها در یک طیف قرار می گیرد، تحت عنوان معاونت معادن و فرآوری مواد فعالیت می‌کند، تصریح کرد: گروه فعالیتی مهم دیگری در طبقه بندی جدید دیده شده، خدمات است که تاکنون مغفول مانده بود. ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش خدمات است و ۳۰ تا ۳۵ درصد موضوعات کاری آنها به ماموریت‌های وزارت صنعت بر می‌گردد. موضوعات صنفی در حوزه خدمات عمومی دیده شده است.

نیازی با اشاره به ۲۲ دفتر رشته فعالیتی در ساختار جدید، اظهار کرد: در هر دفتر رشته فعالیتی صفر تا صد سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری، تولید، صادرات، واردات، فناوری و نوآوری، بهره‌وری، ارتقای تولید، نظارت، استاندارد سازی، کیفیت و هر چیزی که در حیطه ماموریت وزارتخانه بوده، دیده شده است. بنابراین با این روند بنگاه‌های هر رشته فعالیت هر صنعت فقط به یک دفتر مراجعه می‌کنند. اما در حال حاضر مثلا یک واحد برای اقدامات بخش بازار باید به معاونت بازرگانی داخلی، تولید به معاونت صنایع و سرمایه گذاری به معاونت برنامه‌ریزی مراجعه کنند. نتیجه این است که مدیران فرافکنی می‌کنند و اگر کاری انجام نشود می‌گویند مسئولیت بر عهده آنها نیست و بنگاه‌ها هم سردرگم هستند.

وی با بیان اینکه تغییر مهم دیگر در ساختار جدید این است که بر حوزه‌هایی که تاکنون در آنها کار ویژه نشده، تمرکز شده است، اظهار کرد: برای مثال در حوزه تجهیزات پزشکی، صنایع هوایی و مواد پیشرفته در حوزه معادن تاکنون کار خاص و ویژه انجام نشده است. همچنین مدیریت بازار هر فعالیت در دفتر همان فعالیت تعریف شده و دیگر معاونت بازرگانی وجود ندارد.

منبع:ایسنا

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما